רפורמת החינוך המיוחד; שנתיים לאחר כניסת החוק, הנפגעים העיקריים הם הילדים

עמית דניאל 1 Comment on רפורמת החינוך המיוחד; שנתיים לאחר כניסת החוק, הנפגעים העיקריים הם הילדים

ברפורמת החינוך המיוחד פחות התחשבו בילדי החינוך המיוחד: שנתיים לאחר כניסת החוק, הנפגעים העיקריים הם הילדים | היום תדון ועדת המשנה לגיל הרך באופן יישום החוק

צילום: Moshe Shai/Flash90
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בשנת 2018 נכנסה לתקופה הרפורמה המבקשת בעיקרה לאפשר לכל ילד לפי דרישת הוריו להיות משולב בכל גן שבו יחפצו. גם אם אובחן כזקוק לחנ"מ.

גננות שלא הוכשרו לעבודה עם ילדי החנ"מ, חוסר בכוח אדם מקצועי ותנאים שאינם מתאימים עבור הילדים. אלה חלק מהכשלים ברפורמה.

למשל, מקרה בו מטפל ארגון גננות מחנכות: ילדה כבדת שמיעה שנמצאת בגן רגיל ונדרשת לבידוד רעשים, דבר שלחלוטין לא מתאפשר בגן בו נמצאים 35 ילדים. לגננת בגן הרגיל אין ידע והדרכה כיצד לסייע וכך הלכה למעשה, הרפורמה פגעה בילדה ובגננות.

דוגמא נוספת: לגן רגיל עם 32 ילדים, הוכנס גם ילד חנ"מ, בנתיים הפך הגן למקום לא שקט וילדים אשר נגמלו חזרו להרטיב. בתנאים מורכבים אלה לגננת רגילה אין יכולת לבנות אקלים מיטבי בגן. התערבות הורים יחד עם הורי החנ"מ הביאו לכך שהוא עזב את הגן בשל נסיגה במצבו, לצערנו ילדי הגן חוו פגיעה בהתנהגותם.

דורית חזן, יו"ר ארגון גננות מחנכות קוראת לוועדת החינוך לתקן את הפגמים המהותיים שנפלו ברפורמה ולהפוך אותה מכישלון להצלחה. "אם המערכת רוצה לשלב את ילדי החנ"מ בגנים רגילים, יש להתאים את הגן, המבנה והחשוב ביותר, לספק הכשרה והדרכה לגננת ולסייעת. בל נשכח שבגן חנ"מ יש עד עשרה ילדים עם חמש נשות צוות שהוכשרו לחינוך מיוחד ובגן רגיל יש אך ורק שתי נשות צוות אשר אלה לא הודרכו כיאות לחינוך מיוחד.

בנוסף, טיפול בילדי החנ"מ שנמצאים בגנים הרגילים מצריך שעות רבות של עבודה שלא במסגרת שעות העבודה הפרונטליות מול הילדים. הרפורמה לא לקחה בחשבון את הדבר ולא תגמלה את הגננות בעבורן. הארגון מנחה את הגננות שלא למלא טפסים ושלא לפעול לאחר שעות העבודה בגן בהתאם לחוק".

"הרפורמה במתכונתה הנוכחית חייבת להשתנות לטובת הילדים ולטובת הגננות. אפשר וצריך לתקן את המעוות".



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    שילוב נועד להורים בעיקר